Statystyki

  • Odwiedziło nas: 413770
  • Do końca roku: 243 dni
  • Do wakacji: 50 dni

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka


REGULAMIN  ORGANIZOWANIA  WCZESNEGO WSPOMAGANIA

ROZWOJU DZIECI  W  KOMUNALNYM PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM W SZCZUROWEJ

 

Podstawa prawna:

1.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia  2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U.  z 2017r, poz.1635)

2. Art.127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.- Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020r poz.910 ze zm)

3.Statutu  Komunalnego Przedszkola Publicznego w Szczurowej.

 

§ 1

1.W Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej  organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

2. Przedszkole posiada możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,

w szczególności dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju.

 

§ 2

1.Dyrektor przedszkola powołuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla każdego dziecka na podstawie:

 

a)      wniosku rodzica/ opiekuna prawnego do dyrektora przedszkola o przyznanie godzin  wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,

b)      opinii Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania  rozwoju dziecka,

c)       oświadczenia rodziców/ opiekunów prawnych o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej.

d)      pisma zatwierdzającego przydział godzin wczesnego wspomagania rozwoju przez organ prowadzący.

 

2.  Zespół, o którym mowa w ust. 1, tworzony jest w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia

niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.

 

3. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

 

a)     pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,

b) psycholog,

c)  logopeda,

d)  inni specjaliści  –w zależności od  potrzeb dziecka i jego rodziny (fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, itp.).

 

4. Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola lub nauczyciel  upoważniony przez dyrektora przedszkola.

 

5. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania poprzez:

 

a)      prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć, opracowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju,

b)    opracowanie oceny postępów dziecka,

c)    opracowanie specjalistycznych opinii.

 

6. Do zadań zespołu należy w szczególności:

a)     ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie,

b)     nawiązanie współpracy z:

- przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,

- podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,

- ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;

c) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;

d)     ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;

e) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

 

7. Koordynatorem zespołu jest dyrektor podmiotu:

a)     koordynuje pracę Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju,

b)     odpowiada za przygotowanie przez Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań ZWWR,

c)      organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są  omówieniu problemów    dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i  rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka.

 

8. Psycholog:

 

a)     przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz  metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,

c)   ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,

b)     prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego,stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,

d)     wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,

e)     udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,

f)       koordynuje współpracę z rodzicami,

g)     na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię psychologiczną.

 

9.Pedagog specjalny/terapeuta:

 

a)     przeprowadza diagnozę w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,

b)     ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,

c)      prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia  z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,

d)     przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,

e)     wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,

f)       na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię     pedagogiczną.

 

10.Logopeda:

 

a) przeprowadza diagnozę logopedyczną,

b)  ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju

c)      prowadzi terapię logopedyczną stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę

d)     przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,

e)     wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,

f)       na prośbę rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię logopedyczną.

 

11.Rehabilitant/fizjoterapeuta/specjalista z zakresu usprawniania    ruchowego:

 

a)  ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,

b)     prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,

c)      przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,

d)     wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.

 

§ 3

 

1.Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.

 

2. Liczba godzin, o których mowa w ust. 1, przyznawana jest przez organ prowadzący przedszkole.

 

3. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.

 

4. Zespół WWRD oferuje następujące rodzaje zajęć:

 

a)     diagnostyczne–to cykl spotkań, podczas których dziecko poddane jest wszechstronnej specjalistycznej diagnozie umiejętności funkcjonalnych.

Postępowanie diagnostyczne obejmuje: przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka na temat jego dotychczasowego  rozwoju pschoruchowego, prowadzonej dotychczas terapii, zebranie informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w różnych sferach, obserwację zachowań dziecka w sytuacjach naturalnych (swobodna zabawa) oraz zachowania dziecka w sytuacjach kierowanej zabawy.

 

b)     specjalistyczne –prowadzone są one cyklicznie przez terapeutę określonej specjalności i obejmują okres trzymiesięcznych zajęć.

O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje Zespół WWRD, uwzględniając zalecenia wynikające z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jak również wskazania wynikające z postępowania diagnostycznego. Po każdym cyklu następuje podsumowanie prowadzonej terapii –terapeuta określonej specjalności opracowuje zalecenia terapeutyczne do pracy w domu.

 

c)      terapeutyczne–trwają minimum jeden semestr. Prowadzone są one z wykorzystaniem określonych metod terapeutycznych. Zakwalifikowanie dziecka na określona terapii następuje na podstawie: zaleceń wynikających z opinii PPP o potrzebie wczesnego wspomagania, skierowania lekarza na określony rodzaj terapii, decyzji ZWWRD podjętej po przeprowadzonym wcześniej postępowaniu diagnostycznym.

 

5 . W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć  specjalistycznych.

 

6. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.

 

7. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.

 

8. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.

 

§ 4

Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:

 

1)     udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,

2 )   udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,

3)     pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

 

 

 

 

do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej

 

……………………………………                                                                                                                                                                          Szczurowa, dn. …………….

……………………………………

(imiona i nazwiska rodziców)

 

Dyrektor

Komunalnego Przedszkola Publicznego

w Szczurowej

 

Wniosek o przyznanie zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

Zwracam się o przyznanie 8 godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla mojej / mojego córki / syna ………………………………………… 
urodzonej / ego ………………………………………. w ……………………….. na rok szkolny 20…. / 20…., zgodnie z Opinią Nr ……………… wydaną przez 
Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w  ……………. .

 

Córka / syn będzie uczęszczać w roku szkolnym 20…. / 20.... do ……………………… .

/wpisać nazwę przedszkola/

 

 

 

…………………………………

/podpis rodzica/

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

 

 

 

 

do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej

 

……………………………………                                                                                                                                                                               Szczurowa, dn. …………….

……………………………………

(imiona i nazwiska rodziców)

 

Oświadczenie

 

Oświadczam, iż moje dziecko ………………………………………………………………….. ur. ……………… w …..................... realizuje zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wyłącznie w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej. Jednocześnie zobowiązuje się do natychmiastowego pisemnego poinformowania w / w placówki o realizacji bądź zmianie miejsca realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

 

 

 

 

 

…………………………………

/podpis rodzica/

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 3

 

do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu  Publicznym w Szczurowej

 

 

………………………………..                                                                                                                                                                   Szczurowa, dnia ……………………

/ pieczęć przedszkola/

 

  1. Powołuję zespół planujący i koordynujący udzielanie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla…………………………………………………

 

Imię i nazwisko dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

 

 

 

W skład zespołu wchodzą: Lp.

Nazwisko i imię

Funkcja

Podpis

1.

 

Koordynator prac zespołu

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

………………………………………

/podpis, pieczęć dyrektora przedszkola/

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 4

 

 

 

do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka  w Komunalnym Przedszkolu  Publicznym w Szczurowej

 

Szczurowa, dnia ……………

…………………………………

(pieczęć przedszkola)

 

Ustalenia dyrektora dotyczące form udzielania pomocy w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin

…………………………………………………………………………………………………......................................................................

(imię i nazwisko dziecka, wiek, okres udzielania pomocy)

 

Formy pomocy

Sposoby i zakres

udzielania pomocy

Osoba odpowiedzialna

za realizację

Tygodniowy wymiar

godz. realizacji formy pomocy

Specjalistyczne:

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

 

 

 

Specjalistyczne:

Logopedyczne

 

 

 

Specjalistyczne:

Terapeutyczne, rewalidacyjne

 

 

 

Konsultacje,

porady dla rodziców,

 

 

 

Organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia dziecka

 

 

 

 

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)

……………………

/Podpis dyrektora/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 5

 

 

 

do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej

 

 

……………………………                                                                                                                                                                                   Szczurowa, dnia……………….

Pieczęć przedszkola

 

 

INFORMACJA DLA RODZICÓW

Pani ………………………

………………………………

 

Niniejszym informuję, iż dla  ……………………… zostały ustalone następujące formy zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, która będzie realizowane w okresie od  ………………r. do  …………… r. :

  • zajęcia …………………..w wymiarze ………..godz. tygodniowo, prowadzone przez nauczyciela…………………….….………………………………………………...
  • zajęcia …………………..w wymiarze ………..godz. tygodniowo, prowadzone przez nauczyciela…………………….….………………………………………………...
  • zajęcia …………………..w wymiarze ………..godz. tygodniowo, prowadzone przez nauczyciela…………………….….………………………………………………...

 

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka  będzie prowadzone poprzez:

-         bieżąca  praca z dzieckiem,

-         zajęcia indywidualne,

-         zajęcia grupowe,

-         konsultacje indywidualne,

-         konsultacje z PPP,

................................

/Podpis dyrektora/

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 6

 

 

 

do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej

 

……………………………....

(miejscowość, data)

 

Pan/Pani ……………………………

………………………………………

 

 

ZGODA RODZICÓW/ PRAWNYCH OPIEKUNÓW

NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH W RAMACH wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

 

Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ...........................................................w zajęciach organizowanych przez Komunalne Przedszkole Publiczne w Szczurowej  w roku szkolnym 2016/2017 w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Oświadczam, że zostały mi przedstawione procedury organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz formy, sposoby i okres jej udzielania.

 

…………………………………

( podpis rodzica/ opiekuna prawnego)

 

 

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 7

 

 

 

do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej

 

…………………..…                                                                                                                                                                                                      ……………………………

(pieczęć przedszkola)                                                                                                                                                                                               (miejscowość, data)

 

 

Pani/Pan

 

……………………………………

(rodzic/opiekun prawny dziecka)

 

 

Zawiadomienie

 

Szanowni Państwo,

Zgodnie z zapisami w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949) dyrektor Komunalnego Przedszkola Publicznego w Szczurowej informuje, że termin spotkania zespołu planującego i koordynującego zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla Pani/Pana córki/syna uczęszczającej/uczęszczającego do grupy………………… wyznaczono na dzień …………… o godz. ……….

 

 

z poważaniem

 

 

……….……………………………………

(podpis i pieczęć dyrektora przedszkola)

 

 

 

 

 

 

do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej

 

HARMONOGRAM  PRACY

ZESPOŁU  WCZESNEGO  WSPOMAGANIA  ROZWOJU  DZIECKA

Rok szkolny 20…. / 20….

 

Dane dziecka: ……………………………..

Na podstawie: ………………………………………………………………………………..

 

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - zaplanowano zajęcia w wymiarze  ………… godz. w miesiącu, wg niżej przedstawionego harmonogramu.

 

Rodzaj i charakter zajęć terapeutycznych

Imię, nazwisko prowadzącego

Specjalność

Zajęcia będą realizowane w:

 

Zajęcia logopedyczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka