Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
REGULAMIN ORGANIZOWANIA WCZESNEGO WSPOMAGANIA
ROZWOJU DZIECI W KOMUNALNYM PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM W SZCZUROWEJ
Podstawa prawna:
1.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017r, poz.1635)
2. Art.127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r.- Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020r poz.910 ze zm)
3.Statutu Komunalnego Przedszkola Publicznego w Szczurowej.
§ 1
1.W Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
2. Przedszkole posiada możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
w szczególności dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju.
§ 2
1.Dyrektor przedszkola powołuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla każdego dziecka na podstawie:
a) wniosku rodzica/ opiekuna prawnego do dyrektora przedszkola o przyznanie godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
b) opinii Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
c) oświadczenia rodziców/ opiekunów prawnych o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej.
d) pisma zatwierdzającego przydział godzin wczesnego wspomagania rozwoju przez organ prowadzący.
2. Zespół, o którym mowa w ust. 1, tworzony jest w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia
niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
3. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
a) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
b) psycholog,
c) logopeda,
d) inni specjaliści –w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, itp.).
4. Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola lub nauczyciel upoważniony przez dyrektora przedszkola.
5. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania poprzez:
a) prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć, opracowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju,
b) opracowanie oceny postępów dziecka,
c) opracowanie specjalistycznych opinii.
6. Do zadań zespołu należy w szczególności:
a) ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie,
b) nawiązanie współpracy z:
- przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
- podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,
- ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
c) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, zwanego dalej „programem”, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
d) ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
e) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
7. Koordynatorem zespołu jest dyrektor podmiotu:
a) koordynuje pracę Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju,
b) odpowiada za przygotowanie przez Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań ZWWR,
c) organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka.
8. Psycholog:
a) przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
c) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,
b) prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego,stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
d) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
e) udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,
f) koordynuje współpracę z rodzicami,
g) na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię psychologiczną.
9.Pedagog specjalny/terapeuta:
a) przeprowadza diagnozę w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
b) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,
c) prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
d) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
e) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
f) na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.
10.Logopeda:
a) przeprowadza diagnozę logopedyczną,
b) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju
c) prowadzi terapię logopedyczną stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę
d) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
e) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
f) na prośbę rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię logopedyczną.
11.Rehabilitant/fizjoterapeuta/specjalista z zakresu usprawniania ruchowego:
a) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,
b) prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
c) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
d) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.
§ 3
1.Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
2. Liczba godzin, o których mowa w ust. 1, przyznawana jest przez organ prowadzący przedszkole.
3. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
4. Zespół WWRD oferuje następujące rodzaje zajęć:
a) diagnostyczne–to cykl spotkań, podczas których dziecko poddane jest wszechstronnej specjalistycznej diagnozie umiejętności funkcjonalnych.
Postępowanie diagnostyczne obejmuje: przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka na temat jego dotychczasowego rozwoju pschoruchowego, prowadzonej dotychczas terapii, zebranie informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w różnych sferach, obserwację zachowań dziecka w sytuacjach naturalnych (swobodna zabawa) oraz zachowania dziecka w sytuacjach kierowanej zabawy.
b) specjalistyczne –prowadzone są one cyklicznie przez terapeutę określonej specjalności i obejmują okres trzymiesięcznych zajęć.
O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje Zespół WWRD, uwzględniając zalecenia wynikające z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jak również wskazania wynikające z postępowania diagnostycznego. Po każdym cyklu następuje podsumowanie prowadzonej terapii –terapeuta określonej specjalności opracowuje zalecenia terapeutyczne do pracy w domu.
c) terapeutyczne–trwają minimum jeden semestr. Prowadzone są one z wykorzystaniem określonych metod terapeutycznych. Zakwalifikowanie dziecka na określona terapii następuje na podstawie: zaleceń wynikających z opinii PPP o potrzebie wczesnego wspomagania, skierowania lekarza na określony rodzaj terapii, decyzji ZWWRD podjętej po przeprowadzonym wcześniej postępowaniu diagnostycznym.
5 . W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć specjalistycznych.
6. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
7. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
8. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
§ 4
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:
1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
2 ) udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
3) pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
ZAŁĄCZNIK NR 1
do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej
…………………………………… Szczurowa, dn. …………….
……………………………………
(imiona i nazwiska rodziców)
Dyrektor
Komunalnego Przedszkola Publicznego
w Szczurowej
Wniosek o przyznanie zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Zwracam się o przyznanie 8 godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla mojej / mojego córki / syna …………………………………………
urodzonej / ego ………………………………………. w ……………………….. na rok szkolny 20…. / 20…., zgodnie z Opinią Nr ……………… wydaną przez
Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w ……………. .
Córka / syn będzie uczęszczać w roku szkolnym 20…. / 20.... do ……………………… .
/wpisać nazwę przedszkola/
…………………………………
/podpis rodzica/
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)
ZAŁĄCZNIK NR 2
do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej
…………………………………… Szczurowa, dn. …………….
……………………………………
(imiona i nazwiska rodziców)
Oświadczenie
Oświadczam, iż moje dziecko ………………………………………………………………….. ur. ……………… w …..................... realizuje zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wyłącznie w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej. Jednocześnie zobowiązuje się do natychmiastowego pisemnego poinformowania w / w placówki o realizacji bądź zmianie miejsca realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
…………………………………
/podpis rodzica/
ZAŁĄCZNIK NR 3
do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej
……………………………….. Szczurowa, dnia ……………………
/ pieczęć przedszkola/
- Powołuję zespół planujący i koordynujący udzielanie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla…………………………………………………
Imię i nazwisko dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
W skład zespołu wchodzą: Lp. |
Nazwisko i imię |
Funkcja |
Podpis |
1. |
|
Koordynator prac zespołu |
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4. |
|
|
|
5. |
|
|
|
………………………………………
/podpis, pieczęć dyrektora przedszkola/
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)
ZAŁĄCZNIK NR 4
do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej
Szczurowa, dnia ……………
…………………………………
(pieczęć przedszkola)
Ustalenia dyrektora dotyczące form udzielania pomocy w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin
…………………………………………………………………………………………………......................................................................
(imię i nazwisko dziecka, wiek, okres udzielania pomocy)
Formy pomocy |
Sposoby i zakres udzielania pomocy |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Tygodniowy wymiar godz. realizacji formy pomocy |
Specjalistyczne: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
|
|
|
Specjalistyczne: Logopedyczne |
|
|
|
Specjalistyczne: Terapeutyczne, rewalidacyjne |
|
|
|
Konsultacje, porady dla rodziców, |
|
|
|
Organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia dziecka |
|
|
|
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)
……………………
/Podpis dyrektora/
ZAŁĄCZNIK NR 5
do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej
…………………………… Szczurowa, dnia……………….
Pieczęć przedszkola
INFORMACJA DLA RODZICÓW
Pani ………………………
………………………………
Niniejszym informuję, iż dla ……………………… zostały ustalone następujące formy zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, która będzie realizowane w okresie od ………………r. do …………… r. :
- zajęcia …………………..w wymiarze ………..godz. tygodniowo, prowadzone przez nauczyciela…………………….….………………………………………………...
- zajęcia …………………..w wymiarze ………..godz. tygodniowo, prowadzone przez nauczyciela…………………….….………………………………………………...
- zajęcia …………………..w wymiarze ………..godz. tygodniowo, prowadzone przez nauczyciela…………………….….………………………………………………...
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka będzie prowadzone poprzez:
- bieżąca praca z dzieckiem,
- zajęcia indywidualne,
- zajęcia grupowe,
- konsultacje indywidualne,
- konsultacje z PPP,
................................
/Podpis dyrektora/
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)
ZAŁĄCZNIK NR 6
do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej
……………………………....
(miejscowość, data)
Pan/Pani ……………………………
………………………………………
ZGODA RODZICÓW/ PRAWNYCH OPIEKUNÓW
NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH W RAMACH wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ...........................................................w zajęciach organizowanych przez Komunalne Przedszkole Publiczne w Szczurowej w roku szkolnym 2016/2017 w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Oświadczam, że zostały mi przedstawione procedury organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz formy, sposoby i okres jej udzielania.
…………………………………
( podpis rodzica/ opiekuna prawnego)
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949)
ZAŁĄCZNIK NR 7
do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej
…………………..… ……………………………
(pieczęć przedszkola) (miejscowość, data)
Pani/Pan
……………………………………
(rodzic/opiekun prawny dziecka)
Zawiadomienie
Szanowni Państwo,
Zgodnie z zapisami w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. ( Dz. U. z 2017 poz. 59 i 949) dyrektor Komunalnego Przedszkola Publicznego w Szczurowej informuje, że termin spotkania zespołu planującego i koordynującego zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla Pani/Pana córki/syna uczęszczającej/uczęszczającego do grupy………………… wyznaczono na dzień …………… o godz. ……….
z poważaniem
……….……………………………………
(podpis i pieczęć dyrektora przedszkola)
do Procedury organizacji zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej
HARMONOGRAM PRACY
ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Rok szkolny 20…. / 20….
Dane dziecka: ……………………………..
Na podstawie: ………………………………………………………………………………..
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - zaplanowano zajęcia w wymiarze ………… godz. w miesiącu, wg niżej przedstawionego harmonogramu.
Rodzaj i charakter zajęć terapeutycznych |
Imię, nazwisko prowadzącego |
Specjalność |
Zajęcia będą realizowane w: |
Zajęcia logopedyczne |
|
|
|
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
|
|
|
|
|
|
|
|